Volgende agendapunten brengt CD&V Lommel op de gemeenteraad van 24 april 2018

1. Dalende populariteit van de Lommelse bibliotheek – meer BIB in de wijken

Uit het rapport 2018”Lommel in cijfers” blijkt dat de Lommelse bibliotheek opmerkelijk laag scoort. Het aantal ontleners ten opzichte van de Lommelse bevolking (16,1 %) ligt lager dan bij vergelijkbare gemeenten (22,2 %) en daalt ook sneller dan in andere gemeenten. In 2008 lag het aantal ontleners op 21,2 %. Ook bij de jongere ontleners scoort de bibliotheek niet goed : 31,1 % in Lommel ten opzichte van 42,3 % in vergelijkbare gemeenten. Ook de frequentie van het bibliotheekbezoek ligt lager. 12% bezoekt meer dan 12 keer per jaar de bibliotheek, in vergelijkbare gemeenten is dat 15%.

De Lommelse bibliotheek doet veel inspanningen om mooie activiteiten te organiseren : voorleesnamiddagen, boekstart (vroegere boekbaby’s), poëziewedstrijd, leesclub, een aanbod voor scholen, het boekhuisje, … Ook digitaal wil de Lommelse BIB mee zijn Al deze activiteiten kunnen de sterke dalende trend niet verhinderen. De SP.A heeft er bij haar aantreden voor gekozen om de afdelingen van de bibliotheek in de wijken af te schaffen, maar er werd nooit een waardig alternatief geboden. CD&V wil de boeken weer tot de lezer in de wijken brengen door een samenwerking met een vereniging of een handelaar.

2. Gevaarlijke verkeerssituatie : Driehoek – Lutlommelse Kiezel.

Door de inrichting van het kruispunt Driehoek – Lutlommelse Kiezel en de putten in de gelijkgrondse berm is er op de kruispunt een gevaarlijke situatie ontstaan. Voertuigen die vanuit Lutlommel de Driehoek willen indraaien worden vaak gestremd, waardoor zij een gevaarlijke situatie opleveren in op de Lutlommelse Kiezel en ook hinderlijk zijn voor de fietsers. Plant het stadsbestuur een herinrichting van het kruispunt om aan de gevaarlijke verkeerssituatie tegemoet te komen?

3. Lommelse innovatieve particuliere bouwprojecten in de kijker zetten als inspiratie voor andere bouwers

Meer éénoudergezinnen, alleenstaanden, cohousing, zorgwonen en zorgvakanties, intergenerationeel wonen, multifunctionele gebouwen, energiezuinige gebouwen, …. Al deze maatschappelijke evoluties zijn uitdagingen om steeds meer betaalbare woningen en verblijven in Lommel te voorzien. CD&V gelooft in de creativiteit van de Lommelse bevolking en de deskundigheid van hun architecten om met mooie oplossingen en good practices te ontwikkelen voor woningen en gebouwen die energiezuinig zijn, kwalitatieve woonoplossing bieden voor elke vorm van samenleven, zuinig omgaat met ruimte en wil deze creativiteit belonen door jaarlijks een prijs uit te reiken aan een innovatief particulier kleinschalig bouwproject in Lommel of van een in Lommel gevestigd architect. Door te werken met een jaarlijks thema waarop bouwprojecten van de laatste 5 jaar kunnen intekenen en met een jury die een evenwicht heeft tussen professionals en particulieren, kunnen innovatieve particuliere bouwprojecten die ook bij de inwoners aanslaan in de kijker gezet worden.

4. Onderhoud Huis Aerts

Het huis Aerts een mooi en belangrijk onderdeel van het Lommels erfgoed dat ook de bescherming van de stad moet genieten en nu dreigt ten onder te gaan door gebrek aan onderhoud. Wanneer krijgt het huis Aerts een grondige opknapbeurt?

Is dat misschien al voorzien of voor wanneer kan het ingepland worden.