Het debat in Lommel: "Vermijden dat Lommel een versteende stad wordt"

Drie decennia hegemonie van de familie Vanvelthoven en de sp.a is volgens de Lommelse oppositie te lang. Hun inzet van deze verkiezingen is duidelijk: een ander bestuur in het Huis van de Stad. Burgemeester Vanvelthoven wordt vooral verweten te veel in te zetten op prestigeprojecten waar Lommel nog niet klaar voor is. “Niet waar”, pareert de burgervader. “Onze eerste bekommernis is en blijft het belang van de Lommelaar.”

Ruimtelijke ordening

Bob Nijs (CD&V) heeft ook zijn bedenkingen bij de bouwwoede in Lommel. “Een studie van Natuurpunt leert ons dat we in Lommel heel snel betonneren. Wat wij moeten doen is er over waken dat het geen versteende stad wordt.”

Ook over de plannen van het voetbalstadion, het zwembad en het zonnepark zien de visies van meerderheid en oppositie uiteenlopend. “Iedereen rond de tafel beseft dat Lommel een nieuw stadion nodig heeft. Maar of dat nu perse op die plek moet komen en er ook winkels bijhoren, daar heb ik toch mijn twijfels over. Dit kan toch niet goed zijn voor de handelaars in de Kerkstraat. Over die dingen maak ik me zorgen”, zegt Bob Nijs.

Opvallende belofte

De Stadslaan in het centrum blijft een moeilijk dossier. Zijn de straten net buiten het winkelcentrum wel geschikt om én al dat doorgaand verkeer op te vangen én veilig te fietsen? Niet volgens CD&V’er Bob Nijs. “Een van de eerste dingen op mijn todolijst is ervoor zorgen dat de kinderen opnieuw veilig over die Stadslaan kunnen fietsen. Nog voor de installatie van het nieuwe stadsbestuur wil ik alle bewoners van die straat gaan bezoeken om te horen hoe zij dat zien om zo tot een oplossing te komen.” Ook Lijst Burgemeester trekt de kaart van de fietsers en wil vanuit elke wijk een veilige fietsverbinding naar het centrum maken.

Quotes die nét niet de krant haalden

Over het stadion: "Wij zijn voor gezonde ambitie en het voetbalstadion mag er komen. We moeten wel kijken in welke vorm. Wij moeten bewaken dat we van onze ring geen tweede Boomse steenweg maken. We willen een oplossing op maat van de Lommelaars en niet op maat van de projectontwikkelaars."

Over de mobiliteit in het centrum: "Ik hoor alle collega's zeggen dat het centrum verkeersluw moet worden. Met dat verschil dat men al 10 jaar de kans gehad heeft om daar een duidelijke beslissing in te nemen. Het grootste probleem is de onduidelijkheid."

Op de vraag of CD&V wil inbreken in de meerderheid: "Ik heb de burgemeester horen spreken over een anti-coalitie. Waaruit ik duidelijk mag afleiden dat hij ongerust wordt. Dat is al even geleden en dan doet mij dat plezier. Burgemeester worden is geen absoluut doel voor mij, maar mocht de kiezer de kaarten zo leggen is dat iets waar ik met veel enthousiasme aan wil beginnen."

Voor het volledige artikel, alsook de bronvermelding verwijzen wij graag door naar: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20181004_03810017/het-debat-in-lommel-vermijden-dat-lommel-een-versteende-stad-wordt