CD&V Lommel wil onze stad voorbereiden op de toekomst. Een aangenaam centrum voor bezoeker en handelaar en een goede mobiliteit spelen daarin een belangrijke rol. Op het kruispunt van deze thema’s vind je de Kerkstraat.

De Kerkstraat is lang een trots geweest voor Lommel, maar wordt nu vooral gekenmerkt door leegstand en veel onnodig verkeer. Hier moet dringend iets aan gebeuren. We willen de taal van de Lommelaars spreken en daarom hebben wij ons oor te luister gelegd bij verschillende handelaars en passanten om een gepaste oplossing te kunnen voorstellen.

Uit deze rondvraag bleek dat een autovrij centrum zeker niet de voorkeur krijgt. Het doorgaand verkeer moet geweerd worden uit het centrum, maar daarnaast moet het centrum wel toegankelijk blijven voor mensen die er hun inkopen willen doen.
Daarom pleit CD&V Lommel voor een ‘Knip’ in de Kerkstraat.

Maar wat betekent dat nu, zo’n knip? Dat betekent dat je de Kerkstraat nog altijd kan inrijden, maar dat het onmogelijk wordt om de doorsteek te maken via de Lepelstraat en Dorp. Op die manier willen we het doorgaand autoverkeer uit de Kerkstraat houden en krijgen voetgangers en fietsers meer ruimte. Voor deze ‘knip’ willen we een aantal mogelijke locaties verder bekijken. Dat zou kunnen door het verkeer halfweg de Kerkstraat te laten uitrijden via de Rodekruisstraat of Kloosterstraat. Maar daarnaast is het ook een mogelijkheid om de auto’s te laten doorrijden en pas te laten uitrijden via de Mudakkers. Het verdere verkeersplan en de ontwikkeling van de Stadslaan willen we in functie van dit voorstel verder bekijken. In heel dit traject besteden we extra aandacht aan de fietser. We willen ervoor zorgen dat uw kind weer veilig naar school kan fietsen.

Wij zijn ervan overtuigd dat ‘de knip’ een werkbare oplossing is voor de Kerkstraat.
Zo blijft heel het centrum bereikbaar, wat voor vele handelaars en bewoners een must is. Maar ook doorgaand verkeer wordt aangepakt, want een verplaatsing via de stadslaan biedt een snellere oplossing dan dezelfde verplaatsing door het centrum.

Op deze manier wordt het centrum autoluw en is de klant weer koning in de Kerkstraat.