Op de gemeenteraad van 28 februari zal het stadsbestuur aan de gemeenteraad vragen om haar beslissing van januari 2012 i.v.m. de locatie van het crematorium in te trekken en een nieuwe beslissing te nemen.

Daarmee lijkt het stadsbestuur alsnog in te gaan op de bezwaren van de CD&V-fractie tegen de aanpak van het crematoriumproject in Lommel.  Op de gemeenteraad van januari wees CD&V erop dat het stadsbestuur niet verantwoordde waarom zij het crematorium inplantte op privégronden en niet op gronden van de stad, die ook dicht bij het kerkhof liggen. Door deze onzorgvuldige voorbereiding zou dit waardevolle project wel eens voortijdig kunnen stranden. Er werd inmmers vooraf geen overleg gepleegd met de eigenaars van de percelen die eventueel worden onteigend. Om het project alle kansen te geven, vroeg CD&V de behandeling van het dossier even uit te stellen voor verdere studie. Maar, de burgemeester ging hier niet op in en de inplanting (opgenomen in de GRUP stedelijke begraafplaats en omgeving) werd met 19 stemmen voor (SP-a, Open VLD, N-VA, LDD) goedgekeurd. Aktief stemde tegen en CD&V onthield zich.

Het schepencollege vraagt de gemeenteraad nu om haar eerdere beslissing ongedaan te maken en een nieuwe beslissing te nemen 'rekening houdend met de bijkomende informatie in het kader van de locatiekeuze van het crematorium'.

Het schepencollege verwijst nog naar het feit dat de gemeenteraad van januari vond dat het onderzoek naar de inplanting van het crematorium onvoldoende onderbouwd werd in de motivatie tot onteigening.

De planning van het crematorium in Lommel verdient beter. Lees daarom de bijdrage van fractieleider Jan Bouly in onze vaste rubriek 'aan het woord'.