Jos Maes: Lommelaar van het jaar en supervrijwilliger

links: Jos bij de uitreiking van ‘Lommelaar van het jaar’ (foto: Robert Boons - internetgazet)
rechts: Jos in het CD&V-magazine ‘Onze zeg’ van 1992.

De week van de vrijwilliger is voor onze partij een belangrijke week: het is een herinnering om te blijven inzetten op een sterk vrijwilligersbeleid. CD&V’ers zijn doorgaans actieve vrijwilligers. Het levende bewijs daarvan is Jos Maes en naar aanleiding van de week van de vrijwilliger zochten we hem op voor een gesprek.

Dag Jos, voor de Lommelaren die je nog niet kennen: zou je je kort kunnen voorstellen?

Ik ben Jos Maes, gepensioneerd directeur van Basisschool Balu in Lutlommel. Ik ben gelukkig gehuwd met Yvonne Quintiens, vader van Lieve, Ben, Bob en Kim en opa van Matts, Birger, Torsten, Feije, Sijmen en Ties. Ik breng graag tijd door met hen, maar mijn grote passie is Basketbalclub BBC Croonen Lommel, waar ik o.a. actief ben als penningmeester.

Duidelijk veel leven in de brouwerij! We hoorden dat je ook binnen CD&V een heus palmares hebt opgebouwd. Klopt dat?

Ik ben toch al 50 jaar bestuurslid, was 30 jaar gemeenteraadslid en had zelfs het genoegen om 6 jaar schepen van cultuur, jeugd en inspraak te zijn. Ook was ik 7 jaar kabinetsmedewerker van Minister Theo Kelchtermans. Een boeiende periode. Maar als ervaren bestuurslid ben ik blij verrast om het nog te mogen meemaken dat CD&V de burgemeester mag leveren.

Daar zijn we met zijn allen natuurlijk trots op. Waar we ook trots op zijn is dat we jou ‘Lommelaar van het jaar’ mogen noemen. Al komt dat voor ons minder als een verrassing. Kan je even uitleggen waarom je genomineerd bent?

Vooral omwille van mijn engagement bij Basket Lommel. Ik ben enorm fier wat we allemaal samen doen. we hebben een vrijwilligersnetwerk van een 250-tal vrijwilligers en we zijn de grootste basketclub van Limburg met 540 leden en 33 ploegen. We zijn gepromoveerd naar 2e klasse en baten het cafetaria van de Soeverein uit met 25 vrijwilligers.

Dat kan zeker tellen! We horen mensen op straat wel eens zeggen dat je een supervrijwilliger bent. Waar ben je overal actief?

Naast Basket Lommel ben ik ook nog altijd actief in het schoolbestuur van Balu en bij de KWB van Lutlommel.

Stilzitten is duidelijk niets voor jou. We horen weleens dat verenigingen moeite hebben met het vinden van vrijwilligers. Kan jij als ervaringsdeskundige enkele tips geven?

Spreek mensen aan om een klein stukje, haalbaar, afgelijnd vrijwilligerswerk uit te voeren. Bezorg hen eventueel vooraf een lijstje met mogelijke keuzes. De rest komt wel vanzelf.

Bedankt om ‘vrijwillig’ tijd te maken voor een gesprek en nogmaals proficiat met je titel als ‘Lommelaar van het jaar’!

Lees de reacties ()
    Lees de reacties () Verberg reacties